הסיפור של מוטי רייף

במפגש של פרויקט 'משפחה אמיתית' של יקב טפרברג וסלונה, אירחנו את מפיק האופנה המוביל מוטי רייף, ושוחחנו איתו על הפעילות שלו למען נשים, ועל החזון לתעשיית אופנה ללא מודל יופי אחד

הוא יזם, איש עסקים, פילנתרופ ואחד ממפיקי האופנה החשובים והעסוקים בישראל. מוטי רייף, שבשנים האחרונות משמש גם כנשיא עמותת 'רוח נשית' שפועלת לשיקום כלכלי של נשים ששרדו את מעגל האלימות, הגיע לשיחה אינטימית עם עורכת סלונה רונית הבר, מול קהל נלהב של בלוגריות סלונה, במסגרת פרויקט 'משפחה אמיתית' של יקב טפרברג וסלונה שנערך הפעם בבר האופנתי של מלון 'לינק' בתל אביב. המטרה היתה לשוחח על עולם האופנה הישראלי ולשתף בחזון של מוטי לגבי מציאות חדשה שבה אין מודל יופי אחד וכל אישה יכולה להרגיש מספיק טוב כדי לאהוב את עצמה.

 

מוטי רייף בהרצאה

 

הערב נפתח בהרמת כוסית לזכרה של תמר אברמוביץ', שנפטרה ימים ספורים לפני המפגש ושלפני מספר חודשים התארחה אף היא באירוע "משפחה אמיתית" יחד עם בנה, יובל אברמוביץ'. רונית הבר סיפרה שהכירה את תמר לראשונה דרך מוטי "זה היה בתצוגת אופנה של סופר פארם שעשינו ביחד. היא באמת נורא-נורא התרגשה בפעם האחרונה שהיא היתה פה וכולנו יחד איתה. איפה שהיא לא נמצאת, אני בטוחה שהיא מסתכלת עלינו ומחייכת את החיוך הגדול שלה. אז תמר, זה לזכרך. ועכשיו למשהו קצת יותר שמח – מוטי, מזל טוב!".

לאחרונה, מוטי רייף ובן זוגו התארסו, לדבריו מרגע שראה אותו, הוא ידע: "ראיתי אותו מהקצה השני של החדר, ואמרתי – זה יהיה בעלי!".

מהאישי, עבר רייף לספר על עשייתו למען נשים נפגעות אלימות, במסגרת עמותת "רוח נשית": "בעמותת 'רוח נשית' אנחנו עובדים עם נשים שיוצאות מבתים של אלימות ועוזרים להן לעבור ממעגל האלימות למעגל הכלכלה. אנחנו נותנים להן את הכלים כדי לא לחזור הביתה, כי 50% מהנשים בבתים האלה חוזרות הביתה לבעל המכה, הן חוזרות בגלל הבעיה הכלכלית".

לצד עשייתו למען נשים נפגעות אלימות, פועל רייף רבות גם לקידום שינוי תודעתי בנושא דימוי גוף. הוא מעיד על עצמו כמי "שלא סבל בגדים" ומבחין בין בגדים לבין אופנה, לה יש את הכוח להביא לשינוי תודעתי: "אני אוהב אופנה מהמקום של אמנות ויצירה, ויש הבדל בין אופנה לבגדים, אבל אני כן מאמין שלתעשיית האופנה יש את הכוח לתת את הלגיטימציה לכל אחת להרגיש טוב עם עצמה. הרי אם מסתכלים על אידיאל היופי וחוזרים אחורה, בעבר אישה מלאה היתה מודל היופי ואישה רזה היתה מחלה. לקראת סוף שנות השמונים, הומואים רצו לראות את עצמם. הם החליטו לבנות מודל יופי אחד של נשים מטר שמונים, חזה שטוח. הם רצו לראות את עצמם, ואתן הלכתן אחריהם".

כמי שעבד עם הנשים היפות בארץ, עם אותן נשים המשתייכות לאחוז הקטן של נשים שעומדות בסטנדרטים הקשוחים של אידיאל היופי שמכתיב עולם האופנה, מוטי יודע לספר שאפילו הנשים היפות ביותר לא אוהבות את עצמן. בתכניתו 'ללא פילטרים' בערוץ האופנה שאל מוטי את בר רפאלי אם היא אוהבת את הגוף שלה והיא ענתה: 'כן, אבל גם אני הייתי מחליפה כמה דברים'. אז מהו יופי אמיתי בעיני מוטי? "יופי אמיתי בא מבפנים. הוא לא קשור לגובה ולא למידה, לא לגודל השדיים ולא לגודל התחת".

לפני שנתיים, כאשר הוא הגיע למקום שבו הרגיש שיש לו את היכולת לשנות, התחיל לעבוד על שינוי אידיאל היופי. הוא הוביל מעצבי אופנה להשתמש בדוגמניות בהתאם למידה ולגיל הלקוחות שלהם. לדבריו, הגישה הזאת עובדת: "את גדעון אוברזון שאלתי לפני שנתיים, 'יש לך לקוחה אחת מתחת לגיל 50'? אמר לי – 'לא'. 'יש לך לקוחה מעל מטר 70?' – 'לא'. אז למה אתה משתמש בדוגמניות צעירות וגבוהות? ואז עשינו תצוגה עם נשים בנות 60 והוא מעולם לא מכר יותר ממה שהוא מכר אחרי התצוגה הזאת. אז נכון שאי אפשר לאנוס את כולם לעשות את זה, אבל אני חושב שהתחלנו תהליך מאוד יפה".